Replica Hublot Orologi

2017年9月25日星期一

RECENSION: OMEGA SPEEDMASTER

Mitt intresse för Omega Speedmaster föddes på allvar för ungefär ett år sedan. Jag var intresserad av att skaffa en kronograf som ej hade för plottrig tavla och designen på caset skulle vara diskret, men inte litet. Helst skulle klockan vara vintage också. Att gå på Speedmaster föll ganska naturligt.

Nu börjar egentligen det roliga: jakten.
Jag blev tidigt intresserad att köpa en "pre-moon" Speedmaster, alltså en tillverkad innan den berömda månlandningen. Dessa klockor drevs av kaliber 321, vilket är en raritet i Omegas katalog. Jag läste igenom 'Speedmaster 101' säkert 20 gånger och kollade detta klipp på Hodinkee säkert 10 gånger. Jag hade bestämt mig. 321 it is!
Charmen med "pre-moon" är att de är gamla. Problemet med "pre-moon" är att de är gamla. Då jag är väldigt kräsen ville jag att klockan skulle vara orörd, alltså inte att något var utbytt på den. Detta är svårt när det gäller äldre klockor, ofta byter man ut slitna visare och tavlor vid service, även när det gäller Speedmaster. Detta dödade tyvärr mina "pre-moon" tankar då de orörda helt enkelt blev alldeles för dyra. Attans! Vad gör jag nu då?

Som tur är hade jag flera krokar ute och blev en dag kontaktad av en trevlig herre som hade en 145.022 från 1974. Den var alltså tillverkad fem år efter månladningen. Vi tog en lunch ihop i November 2016 där jag klämde på klockan och jag blev helt såld. Det tog några veckor och tillslut messade jag och skrev: "Vi kör". 
Min klocka drivs inte av kaliber 321 utan av 861. En vidareutveckling på 321 som Omega gjorde i slutet på 60-talet. Verket gjordes enklare för att kunna produceras i större skala. På ren svenska: billigare. I efterhand hänger jag ej läpp för att det är 861 då det är ett verk som hyllats för sin kvalité och användes av Omega i över 20 år. Dessutom är det relativt lättservat.

Klockan har används flitigt och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Caset som är 42mm stort lämnar känsla på armen men är inte alls klumpigt på något sätt. Plexiglaset är vad jag brukar säga magiskt då man inte kan ro för sig att titta hur ljuset reflekterar det i olika vinklar.
Min klocka köptes "head-only", alltså utan länk eller band och jag gjorde det helt medvetet. En av charmen med Speedmaster, är att den passar med så otroligt många band. Den gör sig snygg med allt från läder till nato. Personlig favorit är dock ett ruggat mockaband, det gifter sig bra med patinan på tavlan.
Egentligen finns det inget alls att anmärka vad gäller Speedmaster. Den har en klassisk tilltalande design kombinerat med ett verk som går otroligt bra. Ändå kan jag inte använda den varje dag vilket är synd. Den är nämligen bara 50m vattentät, vilket betyder att du helst bara ska tvätta händerna med den runt armen. Min som är över 40 år gammal ska man också vara extra rädd om då packningarna inte är vad de en gång var.
visualizzare più replica orologi e Repliche Tag Heuer

没有评论:

发表评论